Екраните вредят на децата ви, вижте как | ||||||
| ||||||
Малкото дете започва да плаче. Майката веднага му дава смартфон, за да се успокои. За нея това е много удобно. Но всъщност това е една лоша идея, защото смартфоните не са бавачки и децата не би трябвало да си играят с тях или с таблети. Това може да се отрази отрицателно на развитието им. В ранните години физическото, емоционално и когнитивно развитие е от голямо значение, а дългото стоене пред екрана може да се отрази лошо на говора, моториката и на социалните способности, пише "Deutsche Welle". До този извод стига проучване от Япония, за което е изследвано развитието на 7097 деца за продължителен период от време. Ако децата на една годинка ежедневно гледат в екрана между един и четири часа, след това на двегодишна възраст са изправени пред три пъти по-висок риск от забавяне в развитието в областта на комуникацията, фината моторика, решаването на проблеми, както и по отношение на социалните способности. Смартфоните не са подходящи за малки деца Причина за забавянето в развитието е и това, че дигиталните устройства лишават децата от стимула да говорят. "Децата се учат да говорят, когато бъдат окуражени да го направят, но ако гледат само в екраните, просто няма как да се упражняват да говорят", казва педиатърът д-р Джон Хътън от Детската болница в Синсинати. Дългият престой пред екрана може да се окаже и причина за това децата по-рядко да контактуват със свои връстници и с възрастните, което е важно за тяхното социално развитие. Реалните хора са много по-комплексни от фигурите на екрана, посочва Хътън. Когато погледнем в лицата на хората, мозъкът ни се активира, за да открие как можем да контактуваме с тях. Заниманията на малките деца със смартфоните често заместват активните игри, откритията и креативното мислене, решаващи за когнитивното развитие. Освен това децата са по-малко склонни да се движат и не тренират моториката си. Друг сериозен проблем е, че малките могат да се пристрастят към смартфоните или таблетите, отклонявайки вниманието си от други важни дейности. Какво препоръчват експертите Децата реагират на пъстротата на екрана, но те не разбират какво виждат - мозъкът им още не може да обработи видяното. Малките деца нямат нужда от дигитални медии за своето развитие. Затова децата под две години изобщо не бива да прекарват време пред смартфони и таблети. Децата между три и шест години пък биха могли да се занимават с тях най-много между 30 и 60 минути дневно. Дори и уж подходящите за възрастта на малките деца съдържания често не са такива, подчертава д-р Хътън. "Проблемът с някои онлайн съдържания за деца е, че родителите ги смятат за полезни, понеже така се рекламират и би трябвало да съдържат много информация за азбуката, цветовете, цифрите или животните, които децата да гледат и чуват. Но това, което стимулира ученето, са съдържанията, помагащи на децата да използват знанията си извън заученото наизуст - за да могат да се ориентират в реалния свят, в който нещата са по-непредсказуеми и изискват креативност и издръжливост", обяснява педиатърът. Човешката близост е незаменима За развитието на малките деца най-важна е близостта с хората, които те могат да наблюдават, да играят и да говорят с тях. Те трябва да се движат и да пробват различни неща, за да опознаят света и да съберат опит. Ако обаче това е невъзможно и детето трябва да бъде забавлявано някак, то пособията за рисуване, играчките или книгите категорично са по-добър избор от смартфона. Като алтернатива децата биха могли да бъдат привлечени активно към делничните занимания. За развитието на малките е от голямо предимство да участват - да им се разказва какво точно се прави в момента, върху какво се работи, какво се готви или подрежда. И отегчението може да породи креативност Малките деца забелязват колко важни са смартфоните и таблетите за възрастните и се стремят да имитират това, което виждат. Поради това родителите трябва да им дават добър пример и в присъствието на децата да не прекарват твърде много време пред екраните. Особено важно е да се избягват обсебващи занимания като игрите, гледането на филми или четенето на мейли в присъствието на деца, препоръчва швейцарско проучване от 2021-ва година. Ако на хленчещите деца незабавно бъде даден смартфон или таблет в ръката, това се превръща в още една пречка в развитието им, а именно - да се справят с дискомфорта. "Ако им се позволи да скучаят, дори за кратко, те първоначално не се чувстват добре, но след това си казват - иска ми се да ми е по-комфортно. Така се ражда креативността", посочва педиатърът от Синсинати д-р Хътън. |