Ще успеят ли да "изобретят колелото" отново, за да се намали замърсяването? | ||||||
| ||||||
Когато гумите се трият по пътищата, те отделят малки частици. Допълнителното тегло на електромобилите, което идва от техните батерии, означава, че тази малко обсъждана форма на замърсяване, причинявана от приблизително 2 милиарда гуми, които биват произвеждани ежегодно, се превръща в голям проблем. Големите производители като "Гудиър" (Goodyear), "Бриджстоун" (Bridgestone), "Мишлен" (Michelin) и "Континентал" (Continental) освен това се опитват да се справят с конкуренцията на по-евтините си китайски съперници. "Все още не е възникнала "перфектната буря", но тя е съвсем близо", казва Гунлаугур Ерлендсон, главен изпълнителен директор на базирания във Великобритания стартъп "Енсо" (Enso), която разработва по-устойчиви гуми, предназначени специално за електромобили, и отдава под наем гуми, които впоследствие рециклира. Производителите на гуми освен това трябва и да се справят с проблема с вредните емисии и да търсят алтернативи. Научни изследвания разкриват високата токсичност на гумите, които съдържат средно 200 компонента и химикали, извличани най-често от суровия петрол. Макар и критиците да признават, че гумите наистина съдържат много токсични и карциногенни химикали, около една съставка, намираща се във всички гуми има консенсус - антиоксидантът 6PPD, който намалява напукването. Тази година Калифорния се очаква да бъде първата административна единица в света, изискваща от производителите на гуми да демонстрират, че търсят алтернатива на 6PPD, който може да е смъртоносен за някои риби и е бил открит в човешка урина в Южен Китай. ЕС от своя страна се очаква за пръв път да включи с новия пакет регулации за емисии "Евро 7" и стандарти за автомобилните гуми. Сблъсквайки се с тези проблеми, производителите ще трябва да разработят гуми, които генерират по-малко отпадък при по-тежки автомобили. По данни на "Мишлен" и "Гудиър" електромобилите износват гумите два пъти по-бързо от бензиновите и дизеловите коли. "Неочакваната последица от все по-широкото използване на електромобилите е, че ще имаме повече замърсяване, ако не разработим по-добри гуми", казва Ерлендсон. Тестове на гумите на "Енсо" показват, че те генерират 35 на сто по-малко боклук от първокачествените гуми за електромобили на големи производители, пише "24 часа". "Бриджстоун" и "Гудиър" засега отказват да дискутират емисионните предизвикателства пред сектора. Но от "Мишлен", "Континентал" и "Пирели" (Pirelli) заявиха за Ройтерс, че търсят алтернативи на 6PPD, а "Мишлен" и "Континентъл" посочват, че са нужни съвместни усилия в тази посока. По отношение на "Евро 7" от "Мишлен" настояват за глобални стандарти, които да ограничат пазара на бързоизносващи се и евтини гуми. "Континентал" призовава за глобален стандарт за износване с прозрачно етикетиране за потребителите. |