Министър Шишков: До няколко дни ще са готови указания за договорите в строителството | ||||||
| ||||||
Той уточни, че това се налага защото общините, а и някои ВиК дружества са изразили притеснение около прилагането й. Министърът напомни, че след анализ е установено, че свободният финансов ресурс по оперативните програми "Региони в растеж“ и "Околна среда“ е около 15%, което означава, че с толкова може да се индексират целите договори за изпълнение на инвестиционни проекти, а не отделните строителни дейности в тях. "Това е възможната индексация, защото програмите нямат допълнителен ресурс“, подчерта министър Шишков. Той напомни, че строителните договори са сключвани с общините, които са бенефициенти по ОПРР и изтъкна, че те трябва да подпишат споразуменията за индексацията и да си поискат парите, които не могат да надвишават 15 процента спрямо целия договор. По думите му е важно общините да подпишат тези споразумения, но в разговори с тях е установено, че като цяло те имат притеснения да прилагат индексацията. Шишков допълни, че ръководителите на Управляващите органи по оперативните програми имат готовност незабавно да преглеждат документите и дори тези, които са постъпили, вече се обработват, като до плащания все още не се е стигнало. Министърът посочи още, че ако 15-те процента от оперативните програми не покриват дължимите суми по индексацията, ще трябва да се предвидят допълнителни средства в бюджета за догодина, които да се изплатят на строителите. Според министър Шишков след като бъдат подписани споразуменията, ще стане ясна точната сума, която се дължи на фирмите за индексация на поскъпналите строителни материали и ресурси и отново апелира общините да сключат споразуменията. Дискусионен остава въпросът с фирмите, които вече са изпълнили съвестно договорите си при сегашните условия, въпреки че попадат в хипотезата на необходимост от възможност за индексация. Нова работна група ще дискутира казуса с разплащанията към пътни фирми, ремонтирали пътната мрежа чрез възлаганията за текущ ремонт и поддръжка, информира още министър Шишков. В състава ѝ ще бъдат включени представители и на министерствата на вътрешните работи, на финансите и на правосъдието, защото казусът с изплащането на оставащите 50% от общините суми е юридически. "На всички фирми е платено 50% от дължимото, независимо дали договорите са за текущ или основен ремонт. Това означава, че с плащането държавата е легитимирала тези договори. Строителните фирми са извършили възложените им дейности. Чисто правно те имат договори и възлагане. Работната група ще търси решение как да се справим с тази ситуация, да излезем с правно решение“, каза арх. Шишков. Той допълни, че строителни фирми вече са започнали да завеждат искове срещу АПИ. "Ако не платим договореното, може да се окаже, че ще нанесем по-големи щети на бюджета. Ще подходим отговорно, за да бъде защитен правният интерес. Призовавам депутатите за разбирателство и подкрепа на промените в Закона за устройство на територията, чрез които обектите с незаконно строителство да се признаят за търпими, защото има около 50-60 пътни участъка, които са ремонтирани основно, но незаконно. Амбицията е да се спаси извършеното строителство, защото ако ДНСК наложи санкции, ще има забрана за ползване на тези пътища“, каза още министърът. Той бе категоричен, че с промените в ЗУТ ще се защити всеки интерес. "По-достойно е да помогнем на държавата по законов начин", смята министърът. Арх. Шишков отговори и на въпрос за водния проблем в Омуртаг. “Трябва да се направи геодезическо заснемане дали трасето на довеждащия водопровод от яз. "Ястребино" отговаря на одобрения подробен устройствен план (ПУП) и технически анализ на проблема на експертно ниво. Надявам се до дни да се намери механизъм, който да посочи кой може да възложи извършването на тези анализи. Ще направим всичко възможно да осигурим необходимото финансиране“, каза още министър Шишков. Ако се окаже, че трасето е извън обхвата на ПУП, ще трябва да се пристъпи към прилагането на търпимост, допълни той. Има проблем и с помпената станция, която е разграбена. Затова за ремонта ѝ финансиране вероятно ще трябва да намери общината, обясни още министърът. "Трябва да се намери вариант, както държавата инвестира в пътища, така да инвестира и във ВиК, защото ако операторите го правят, цената на услугите ще надвиши прага на социална поносимост“, категоричен бе арх. Шишков. Министърът отново апелира депутатите да помислят кои пътища биха могли да бъдат изградени на концесия предвид нуждата от развитие на пътната инфраструктура в страната, като се вземе предвид и че са необходими средства също за ВиК и за социални дейности. В отговор на въпрос за проекта за магистрала "Струма“ през Кресненското дефиле министърът информира, че до края на януари 2023 г. трябва да завърши оценката на екологичните мерки, след което ще може да се процедира одобряване на ПУП и издаване на разрешение за строеж. "Правим анализ кои терени на ВиК операторите в страната може да се използват за построяване на инсталации за възобновяеми енергийни източници за производство на ток", каза още пред депутатите арх. Шишков. По думите му така ще се облекчи финансовата ситуация на дружествата. Терените, които са в близост до трафопостове, имат икономическа логика, а тези, които са отдалечени - не, защото ще трябва да се изграждат преносни мрежи, свързани с тежки процедури. Анализът ще покаже колко киловата ток може да се произвеждат на дадените терени и дали енергията ще може да се ползва за нуждите на операторите и да се продава. |