Малина Стратиева: 100 000 души персонал са нужни в Слънчев бряг
Автор: Екип Burgas24.bg 10:59 / 21.12.2009Коментари ()3826
© Burgas24.bg
Интервю на в. "24 часа" с Малина Стратиева, изпълнителен директор на "Слънчев бряг" АД:

- Г-жо Стратиева, успешен или труден бе изминалият туристически сезон за най-големия български курорт Слънчев бряг?

- Като за период на криза мисля, че равносметката е добра. Трудно бе на всички, не само на хотелиерите и ресторантьорите в Слънчев бряг. Спад има в туристически доказани страни като Италия, Испания, Гърция. При нас е 7-8 %, но, разбира се, много по-голям е спадът в приходите - 15- 20%. Цифрите обаче не показват пълната картина, всеки индивидуално е успял или неуспял. Нашият курорт е в сравнително добро положение на международния пазар. Истината е, че може да се направи и повече, но за това са нужни и още усилия. Кризата е полезен тест. Има колеги от бранша, които дори отчитат по-добри резултати от минали години. Въпрос на лични качества, нестандартни решения, предлагане на конкурентоспособен продукт и т.н.

- В какво се изразиха симптомите на кризата в морския туризъм?

- Кризата си е криза, но драмите са напълно излишни. Никой не е казал, че туризмът като индустрия е застрахован от неприятности. Влязохме в сезона подготвени. За съжаление на зимните курорти освен кризата сега се прибавя и топлото време, което сигурно ще донесе главоболия на колегите. Така или иначе всеки собственик сам трябва да вземе решение какво да прави и как да го направи.

Ако трябва, ще си затвори и хотела. Личен избор, въпрос на маркетинг и бизнес решения. Знам със сигурност, че е по-добре да губиш известно време, отколкото да излезеш от играта.

Веднъж напуснеш ли пазара - връщането е безкрайно трудно, да не кажа невъзможно. Това не е покер да пасуваш... По-добре е да се свалят цени, да се правят пакети с отстъпки и пр., но да се работи.

- Колко хотела и легла има в курорта и каква е била заетостта през сезона?

- В зона "Изток" има 141 хотелски комплекса. Това прави общо 201 собственици, в това число на магазини и различни заведения. В зона "Запад" има 60 хотела и 50 000 апартамента във ваканционни селища. Двете зони не могат да се сравняват. В „Запад" се направиха много инвестиции, но местната власт не проявява очакваната активност, нито финансови инициативи, дори някои свои задължения изоставя или "забравя". Това води до влошаване на туристическия продукт.

- Кои проблеми трябва да се решат час по-скоро?

- За съжаление в последните години повтаряме едни и същи неща. Предложихме немалко идеи, които бяха оценени и приети от държавните институции, но не бяха разбрани от Съюза на собствениците и община Несебър. Оставаме с впечатлението, че всеки се опитва да тегли чергата към себе си. Става дума за инфраструктурата - тази наша стара болка. Общината и някои от собствениците все още не разбират, че желанието им тя да бъде прехвърлена на община Несебър е противозаконно. Има различни варианти и възможности, които предлагаме за обсъждане, но всеки от тях има и своята цена. Такива са правилата на пазара, такива са и законите.

От името на Съвета на директорите на "Слънчев бряг" АД изпратихме експертно становище до Министерствотона икономиката, енергетиката и туризма и се надяваме, че този път решенията ще бъдат ясни и окончателни. Чакаме и се надяваме.

Наслушахме се на всякакви обещания от предишните управляващи. Крайно време е въпросът с инфраструктурата на Слънчев бряг да бъде разрешен. Той съществува във всички комплекси, само че на другите места проблемът е в правомощията на частните собственици, а в Слънчев бряг собственик е държавата. По някакъв странен и непонятен начин община Несебър и някои от собствениците на хотели мислят, че държавата е крава, от която може да се дои на воля и безплатно. Въпросът е от национално значение, става дума за най-големия курорт у нас.

- Какво предлагате?

- Това, което предлагаме, е вариант за решаване на проблемите не само в Слънчев бряг, а и в другите комплекси, които са от национално значение.

Управлението на инфраструктурата в един международен комплекс като нашия не бива да бъде изцяло в компетенциите на местната власт. Защото по конституция тя е призвана да защитава приоритетно местните интереси. Интересите на държавата обаче засягат всеки един българин. В момента приходите от такси и данъци се вливат в общината и на този етап тя сама решава за какво да ги използва.

Получава се нещо парадоксално: прибираш милиони от Слънчев бряг, но не отделяш от тези пари за поддръжката на инфраструктурата. Може да се предположи, че това скъперничество се дължи на факта, че в курорта "жителите" са приходящи и не представляват интерес за партийните централи, които участват в управлението на общината. Т.е. не са гласоподаватели и няма защо да бъдат ухажвани. Ние смятаме, че въпросът е принципен.

Считаме, че Министерството на икономиката, енергетиката и туризма е органът, който трябва да управлява инфраструктурата, то е институцията, която определя и националната стратегия за развитие на туризма. Министерството трябва да определя и основните параметри за инвестиции в инфраструктуратана комплексите, които да се финансират от курортните такси. Затова и инфраструктурата на Слънчев бряг трябва да бъде публична държавна собственост. Има законов ред, по който това да се случи, и ние сме го представили в София, като сме защитили и интересите на миноритарните акционери. Всички останали варианти са в ущърб на акционерите.

На по-късен етап може да се премине и към публично-частно партньорство.

Курортната такса не трябва да зависи от броя на туристите, а да е твърда сума. Уличните лампи, парковите територии, тротоарите в комплекса се поддържат и за 100, и за 10 000 туристи.

- Неотдавна бе съборен хотел "Пирин". Възможно ли е това да е начало на вълна за събаряне на хотели в комплекса?

- Това е един от малкото хотели, в които не бяха направени никакви инвестиции от построяването му през 1968 г. досега. Хотели в Слънчев бряг не се събарят и скоро няма да се събарят.

- Тази година Слънчев бряг навърши 50 години. Към какъв вид туристи се цели сега?

- Трудно можем да кажем, че като цяло комплексът се стреми да привлече определена група туристи. Всъщност пазарът диктува условията. Според инвестициите, които са направени, можем да кажем, че се развива преобладаващо семеен и младежки туризъм.

Условно казано, централната част - от хотел "Поморие" до хотел "Странджа", където са разположени най-много дискотеки и увеселителни заведения, е т.нар. младежка зона. Останалите части - към Свети Влас и Несебър, са предпочитани от семейства. Всеки е правил инвестициите хаотично. В центъра на Слънчен бряг има луксозни хотели, които са правили разчети на висока категория туристи, но попадат в друга обстановка и ако успеят да се пренастроят, ще имат и успех. Така или иначе младежкият туризъм е с къс сезон. Намаляването на младежките групи може да се компенсира с по-възрастни хора, дори и на по-ниски цени.

- Какво трябва да се промени в обслужването, за да се почувстват туристите комфортно и да поискат догодина пак да дойдат?

- Кадрите се създават в съответния обект. Всеки собственик трябва да възпита, обучи и насочи своя персонал. Случайно попадналите в туризма все още не са разбрали какво да искат от кадрите си. Типично българска психология е да не предоставим на знаещите да ръководят хотелите и заведенията ни, за да не ни излъжат.

От друга страна, е прекъсната връзката между учебно заведение и практиката. Нещата в някои обекти са доста трагични. Трябва много себеотрицание от страна на работещите в туризма, за да разберат, че това не е само въпрос на държавата, а и на собственика. От това зависи дали ще го има на пазара. Държавният прием в Колежа по туризъм в Бургас е само 500 човека и по-голямата част от завършващите бягат за чужбина. Не стига, че цифрата е доста скромна, ами и тези, които излизат, нямат добра перспектива за кариера. Причината е типично българска: назначават се роднини и познати. На курорта са нужни 100 000 души, в това число таксиметрови шофьори, файтонджии и работници за плажовете. Не е достатъчно да имаш хотел и да чакаш печалби. Нужен ти е екип, който да предложи търсен продукт.

- Тази цифра означава ли, че в края на сезона тези хора отново се връщат на трудовата борса?

- Така е в цял свят. Ядрото на един хотел трябва да са постоянни кадри, които през зимния период да ползват отпуска. Собственикът трябва да се опита да ги задържи, това е условие за успех.

- Очаква ли се промяна на цените за сезон "Лято 2010"?

- Практически договорите са подписани. Запазени са нивата от тази година, ще има намаления в определени ситуации и услуги, както е било досега. Трудно е да се каже каква ще е цената на индивидуално договарящи се туристи.

Източник: в. "24 часа"




Още по темата: общо новини по темата: 33
16.09.2011 »
24.06.2011 »
23.06.2011 »
22.06.2011 »
22.06.2011 »
21.06.2011 »
предишна страница [ 1/6 ] следващата страница
Още новини от Регионални новини:

https://www.burgas24.bg/novini/regionalni/Malina-Stratieva-100-000-dushi-personal-sa-nuzhni-v-Slunchev-bryag-126802
Copyright © Burgas24.bg. Всички права запазени.