Български самолети започват борба със сушата в Румъния | ||||||
| ||||||
В първите десет дни нашите самолети ще излитат и обработват облаци, така че да се изваляват в района на град Яш. Не случайно е избрана тази област, защото в нея има много засушавания и много по-малко градушки. Основните насаждения са черешови градини и лозя. Българските екипи за първи път ще изваляват облаци, досега са засявали със самолетен способ само срещу градушки. Принципът на работа е подобен на този при засяване на облаците срещу градушки. Първо дъждовните облаци отблизо се третират с палки, които съдържат освен сребърен йодит и други реагенти, така че да се ограничи разрастването им. След това отгоре се обработват с патрони със сходно съдържание. Облакът се извалява, но по пътя си, когато мине над водни басейни, отново се пълни с вода. Проектът се финансира от румънското правителство, а самолетите, веществата, с които ще се засяват облаците, пилоти и метеоролози са български. Българска е и технологията, начинът, по който са монтирани патроните и палките на самолета и изстрелването им. Това разказа пред "Телеграф“ Христо Крушарски, производител на палките и патроните, с които ще се третират облаците, както и на самолетите, с които ще се извършват полетите. Българският екип е от 12 души пилоти, сред които има една жена, техници и метеоролози. Ще участват и румънски експерти. За нас проектът е много важен, ще видим какъв ще е резултатът и след това да го прилагаме в модифициране на времето, допълни той. След като приключи проектът и се види ефектът от него, румънското правителство ще отпусне 8 млн. евро за самолет, последен вик на техниката, каза пред "Телеграф“ шефът на Агенция по извалявания и борба с градушките в Румъния Георги Кауней Флореску. Той обясни, че за да отпусне държавата пари, е ходил при всички министри поотделно. На финансовия министър пък е обяснил, че всяка вложена леа в борба със сушата ще донесе печалба от 14 леи. Той допълни, че за да започнат работа българските авиатори, Румъния е поискала разрешение да ползва бг честотите от всичките си съседи. Също така и гражданска и военна авиация проявяват разбиране и дават приоритет във въздуха на експеримента. |