Въвеждат методика за цените в строителния сектор | ||||||
| ||||||
При договори, сключени на базата на оферти, подадени преди 31 декември 2020 г., относима ще е стойността на индекса на НСИ, който ще се прилага към 31 декември 2020 г. и това ще се отнася за всички несертифицирани дейности по договори между възложители и изпълнители. По договори на базата на оферти, които са подадени след тази дата, относимата стойност на индекса ще бъде за тримесечието, в което е подадена офертата. Индексация ще има и за дейности, сертифицирани след 30 юни 2021 г. Приемаме, че резкият скок на цените в строителния бранш започва от януари-февруари 2021 г., като дотогава темповете на растеж са били приблизително еднакви - 1,5 до около 2 процента, допълни заместник-министърът. Той даде пример за индексация с оферта за изпълнение на ВиК проект от август 2020 г., но договорът с изпълнителя е сключен една година по-късно и в последното тримесечие на 2021 г. са изпълнени дейностите от предмета на договора, като тези дейности са сертифицирани през януари на 2022 година. По тази формула процентът, с който ще бъде индексирана стойността на сертифицираните строително-монтажни работи, е 10,5. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов изрази по време на блицконтрола в ресорната парламентарна комисия личното си мнение, че е по-добре да има отделен закон, който дефинира само инфраструктурата. Законът за изграждане на инфраструктурата, както той условно бе наречен от министъра, се опира на Закона за устройството на територията и с него ще бъдат предефинирани сроковете и начините по процедурите по съгласуване при инфраструктурните проекти. При сегашните срокът е пет-шест години, което никой инвеститор, включително и държавата, вече не може да си позволи толкова дълго време, каза министърът. По-рано днес комисията прие проекта за решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенция "Пътна инфраструктура" за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа, внесен от председателя на парламентарната комисия Настимир Ананиев и група народни представители на 30 март. По време на разискванията няколко пъти от опозицията поискаха отлагането им поради недостатъчна информация, която да позволи на депутатите да вземат аргументирано решение по темата. |