© Burgas24.bg | | Поне 300 лева ще броят за застраховката "Гражданска отговорност" за 2010 г. шофьорите на среден клас автомобили, които са причинили дори лека катастрофа през последните няколко години. Това показа проверка на в. "Стандарт" за новите тарифи на застрахователите. Шофьор, който няма катастрофи, може да плати стотина лева по-малко от съседа си, който кара същия автомобил, но е причинил произшествия на пътя. За първи път застрахователите предлагат огромно разнообразие от тарифи според опита на шофьора, възрастта на колата и къде ще се кара. Например за средния клас автомобил цената на "Гражданска отговорност" е в границите от 122 лв. до 300 лв. Затова всеки шофьор сам трябва да прецени коя компания му дава най-изгодни условия. Системата "бонус-малус", при която лошите шофьори плащат по-скъпа, а добрите - по-евтина полица, вече е въведена в тарифите на повечето застрахователи. Така новите тарифи ще ударят джоба на джигитите на пътя. Например, ако колата ви е сред от най-разпространените у нас с обем на двигателя между 1500 и 1800 куб. см и със софийска регистрация, полицата ще струва около 300 лв., ако сте причинили катастрофа. В цената влиза и задължителната вноска за Гаранционния фонд. Полица за същата кола може да се купи за около 200 лв., ако собственикът й е без виновно причинени ПТП-та.Освен от наличието или липсата на виновно причинени автопроизшествия, цената на полицата зависи и от населеното място, където предимно се управлява автомобилът. Почти всички застрахователи вече имат отделни тарифи за различните региони. Най-скъпи излизат полиците за софиянци, независимо от това, за кое застрахователно дружество става въпрос. Малко по-евтини тарифи има за автомобилите с регистрация в Пловдив, Варна, Бургас и другите по-големи градове в България. Най-евтино плащат шофьорите от най-малките градове и селата. При някои компании от значение при определянето на цената на "Гражданска отговорност" е и шофьорският стаж на собственика на автомобила. Например за шофьор с опит се брои този, който има поне 5 години зад волана. Също така се взема предвид и възрастта му, като по-младите шофьори плащат повече от по-възрастните. Обикновено по-скъпо струва застраховката за шофьори под 25-годишна възраст. При някои застрахователи от значение е дори възрастта на автомобила. Прави впечатление обаче, че застрахователите са изчислили, че по-старите возила явно причиняват по-малко щети, и заради това им дават малка отстъпка от базовата цена на полицата. Много застрахователни дружества са въвели различни тарифи според това, дали колите са регистрирани на името на граждани или фирми. В тарифите на някои компании има разлика в цената на застраховката, ако колата ще се управлява само на територията на България, или с нея ще се пътува и в останалите страни от ЕС.
Преди няколко години тарифите бяха еднообразни и цената на полицата зависеше единствено от кубатурата на двигателя на автомобила. Но с въвеждането на новите критерии разликата в цената на застраховката за един и същи автомобил дори и в една и съща компания може да достигне десетки левове. Така застраховката за 2010 г. на малолитражките варира от 122 лв. до 216 лв. За огромните лимузини и джипове пък тарифите тръгват от около 200 лв. и стигат докъм 500 лв.
Източник: в. "Стандарт" |