Алтернативните системи за разплащания набират скорост, след като таксите на банките скочиха с 20% за година | ||||||
| ||||||
Потребителите търсят алтернативи, осигуряващи им по-сигурен, по-евтин и удобен начин за плащане. Точно както изпращането на съобщения е безплатно и незабавно, така и изпращането на парични средства през приложение се случва на момента и не представлява никакъв разход за потребителите на услугата. Това важи и за нареждането на преводи от приложението към IBAN сметка в традиционна банка. Отчетените данни на Българската народна банка показват, че таксите на банките са се увеличили с 20% през последната година. През 2021 г. нетните приходи на българските банки от такси и комисиони са възлизали на рекордните 1,24 млрд. лв. Сумата е с над 200 млн. лв. повече в сравнение с година по-рано, а в процентно изражение увеличението възлиза на 19,5%. За сравнение, другият основен доход на банките - нетните приходи от лихви - се увеличава на годишна база с едва 4%. Една от причините за увеличение на таксите е за да се стимулират потребителите да използват по-често електронното банкиране. За сравнение, таксите по онлайн банкирането са чувствително по-ниски - средно около 1.00 лв. за превод в друга банка и около 0.50 ст. за превод към сметка в същата банка. Алтернативните варианти за разплащане вземат превес и бъдещето на финансовите услуги е на автоматизираните мобилни приложения. Основната причина е в това, че те нямат нужда от огромни мрежи от офиси и по този начин работят много по-ефективно и могат да предложат по-евтини и по-гъвкави услуги на потребителите. За сравнение, административните разходи за поддръжка на офиси и персонал на традиционните банки в България, по данни на БНБ, възлизат на 1,78 млрд. лв. годишно, сума, която нараства всяка година, въпреки процеса на дигитализация. |