Много смях, красива музика, артисти, декори и костюми ви очакват в "Севилският бръснар" в събота | ||||||
| ||||||
Чест за бургаската сцена и публика отново е артистичното сценично очарование и блестяща вокална подготовка на сопраното Илина Михайлова, която е пяла на една сцена с Хосе Карерас и други световни оперни звезди. Харизматичното сопрано се представи като артистична фурия на премиерния спектакъл на "Севилският бръснар“ на 8-и октомври – бе фина, закачлива, чаровна, фамозна Розина /в иновативната версия на доц. Александър Текелиев – страстна поклонничка на Мерилин Монро/, която представия партията, характерна с изключителна техническа трудност, с лекота, присъща на големите майстори, изграждайки музикалната линия с филигранна точност, вътрешна градация и елегантно владеене на гласа си, като цялата вокална прелест е съчетана с бликащ артистизъм и естествен сценичен чар. В ролята на Фигаро – най‐известният бръснар в артистичния свят, ще се представи Александър Крунев – той пя и на втората премиера на 26-и октомври. Ролята е коронна за баритона и е представяна с успех от него през годините. Но различното за него в тази постановка е изцяло новата интерпретация на героя – в стил Краля на рока Елвис Пресли и хипи културата на 70‐те години на XX век. Крунев се справя повече от добре в това амплоа и изгражда образа с интелигентен хумор и самоирония. В образа на Граф Алмавива на сцената на Бургаската опера излиза отново тенорът Николай Моцов /гост/, който се представи блестящо и на двете премиери – на 8-и и 26-и октомври. Артистът представя "опитомена" емоция и отработване на подробностите. Хумористичният му образ е обогатен с разнообразни нюанси и хрумвания, с интригуващи варианти на отиграванията в отделните сценични моменти. Тенорът представя интригуващо изграден образ – в необичайно, но свръхзабавано амплоа, преминаващ през различни състояния на духа. Басът Костадин Мечков е отново в щекотливия образ на Доктор Бартоло – с еснафски закостенели разбирания и подмолни цели спрямо красавицата Розина. Солистът на Бургаската опера се представи убедително – и като артистична емоция, и като вокално изграждане на ролята, и на двата премиерни спектакъла. Стабилен във вокално отношение и предизвикващ бурен смях с блестящо защитените сценични етюди е и басът Диман Панчев /той също пя и на двете премиери/ – като учителя по музика Дон Базилио, който впряга всевъзможни интригантски схеми от клеветнически характер в сюжетното развитие. Мецосопраното Калина Попова дебютира в ролята на икономката Берта, която има афинитет към вино и мъже... и още нещо. Баритонът Бранимир Недков, който направи успешен дебют на втората премиера през м. октомври, отново влиза в образите на Фиорелло и Офицера. Баритонът е свеж и предизвикващ искрени усмивки – и като "хипито" в стил от 70-те - Фиорелло, и като строгия блюстител на реда. Диригент на хоровия състав е Невена Михайлова. Хорът се представя, както винаги, на висота – и като цялостно звучене, и като прецизно представяне на индивидуалните образи – всеки от състава има интригуваща индивидуална артистична задача, вплетена в общия режисьорски замисъл и мизансцен. Асистент-режисьори на постановката са Лина Пеева и Петър Тихолов, суфльор – Дора Фъртунова, която отговаря и за реквизита – там ще има най-много изненади за публиката. Субтитрите са дело на Сребрина Славова, дългогодишна солистка на Бургаската опера, корепетитори са Илиана Тодорова и Райна Попова, клавирните речитативи по време на спектакъла се изпълняват от Мира Искърова. Солисти, оркестър и хор вече са съвършено споени части от едно неделимо цяло. Всеки детайл от постановката е на мястото си в неразривно свързаната компонента, съчетаваща безсмъртната музика, забавното либрето, шеметните режисьорски решения, предизвикваща сетивата и ума сценография, смайващите костюми – издържани в стилистиката на 70-те години на XX век, великолепното цялостно звучене и обобщената визия на спектакъла, в стил социална сатира. Публиката е мотивирана да съпреживее изкуство, да се отдалечи от лавинообразно връхлитащите тревоги, да се пречисти – чрез здравословен смях и сатирично представяне на "живия живот", такъв, в какъвто всички ние сме потопени – с присъщите му абсурди и предизвикателства. В съботната вечер на 11 декември са гарантирани букет от усмивки и висок градус на настроението със съвременната свръхзабавна трактовка с елементи на социална сатира на "Севилският бръснар“. Творческият и артистичен екип е първокласен, сценографията и костюмите са цветни, иновативни, грабващи сетивата, а музиката на Джоакино Росини – гениална и винаги актуална! Ще има отново каскада от усмивки в "Севилският бръснар" – и семиотични елементи, изкарващи на повърхността на съзнанието различни асоциативни връзки, и логически подчинени елементи в сценографско‐режисьорския прочит, и философия – но поднесена лежерно и с финес, и щипка поука, и доза горчив хап от реалността... Ще има и откровени препратки към съвременната "проза" – маски, дезинфектанти, ваксини, РЗИ, Мосад, ФБР, ДАНС, спа център, Катарски авиолинии, терористични заплахи, дори списание "Playboy"... Ще бъде разказана една съвременна приказка чрез средствата на социалната сатира – свръхзабавна, но и твърде поучителна, с възгорчив привкус от актуалните констатации. Изумително е как либретото /от оригиналния текст не е променена нито дума/ се синхронизира с посланията на днешния ден. И именно поради това изкуството доказва, че би могло да бъде и успешен социалнопсихологически експеримент – за да обърне огледалото на посланията отвън към самите нас, и да срещне посоките на различните исторически времена – в часове на музикално‐сценично безвремие... Билети за комичната опера от Росини "Севилският бръснар“ могат да бъдат закупени на касата на Операта, каса "Часовника“ /пред хотел "България“/, в мрежите на Grabo и Eventim, както и в препратките към събитията в програмата: https://operabourgas.com/bg/programme в официалния сайт на Държавна опера – Бургас. |