На 50% от българите рязко ще им се промени животът с еко стикерите на колите | ||||||
| ||||||
Илиян Илиев от Обществения център за околна среда и устойчиво развитие приветства мярката, но смята че все още има много неясноти около нея. "Като замисъл би трябвало да доведе до подобряване на екологичната обстановка. Въпросът е, когато диференцираме тези зони, те да бъдат постоянни, а не всеки път общината да определя различни зони. Това ще създава объркване за хората. Нека видим какво ще стане. Едно такова решение би трябвало да доведе към по-добро, но засега съм все още предпазлив и не бързам да "свиря с фанфарите" и да "вдигам байраците", че това ще е много добро решение", каза Илиян Илиев. Според еколога, фините прахови частици, които замърсяват въздуха, не идват само от ауспуха на автомобила. "Ние винаги неглижираме търкането на автомобилните гуми. Знаем, че те се сменят на 30 хиляди километра. Какво става с тези частици, които се търкат? Да не говорим, че те са силно токсични", поясни експертът. Илиян Илиев каза още, че "горещите точки" на замърсяване са в района на големите булеварди. И даде пример с булевард "Васил Левски" във Варна, където по думите му са най-големите концентрации на шум и отпадъчни газове и частици. "Къде са екраните, които да пазят околните къщи от замърсяване. Няма ги тези неща. Най-лесно е да направим стикерите. И това пак става малко "от утре започваме". На 50% от българите рязко ще им се промени животът. А дали те ще могат да се пренастроят толкова бързо и да си купят нова кола, която да отговаря на стойностите. Това оставя много въпросителни", каза Илиев. Еко стиекерите ще бъдат поставени при техническия преглед. Категоризацията се прави в зависимост от нивото на вредните емисии, каза за "Радио Варна" председателят на варненския клон на Съюза на българските автомобилисти Диян Драганов. "Към тези стикери ще има чип, който ще съдържа подробна информация за автомобила и ще бъде разчитан от модерни камери, каквито вече се поставят по пътищата", поясни Драганов. |