Експерт: 90% от свлачищата се дължат се на човешка грешка, а не природата | ||||||
| ||||||
За свлачищата по пътищата предпоставките са три - непълни проекти при нови участъци, лошо изпълнение на откосите и липса на поддържане по време на експлоатацията, подчерта проф. Чавдар Колев. Срутването на скални маси и търкалящи се камъни по пътища и жп линии е абсолютно недопустимо явление например в Австралия, позова се експертът на своя статия по темата. По думите му в Австралия правят високи откоси от по 25-30 метра с идеално гладки повърхнини. "В резултат на което в скалата не остават никакви предпоставки за концентрация на напрежение. /…/ Има ли ръбове, има ускорено разрушаване“. "В Австралия мрежи няма. Дават малко повече пари при строителството. Прецизно гърмят, майсторски гърмят, каквито майстори има и у нас. След това престъргват и няма мрежи. Имаш малко по-високи строителни разходи, след това за 100 години имаш нула експлоатационни разходи“, поясни проф. Чавдар Колев. Мрежата сама по себе си не е укрепително, а предпазно съоръжение, изтъкна той. Теорията и практиката са напреднали много, а родният опит изостава от добрите примери, посочи преподавателят. Преди няколко години е била изготвена програма за приоритетни свлачища и укрепването им. "Започнаха няколко обекта, оттук нататък работим след причината“, коментира Чавдар Колев. Свлачището в Елисейна, потенциалът за него, са известни много отдавна, заяви той. "Чакахме да падне и сега излезе приоритетно“. Проф. Колев оспори и обявената цена от 10 милиона лева за разчистването на терена на свлачището край Елисейна. "Оставам с впечатлението, че първо се измисля числото, след това обекта, подписва се договор и накрая се търси с какви дейности да бъде този договор подплатен. Инвестиционният процес у нас в това отношение е порочен“. Надзорните фирми са се превърнали в селски кметове, "както и в придворни, услужливи“, заяви още проф. Чавдар Колев. |